onsdag 11. november 2009

Frustrert over legebesøk!!!

I går var jeg på helsestasjonen med Dina Michaela for 6-ukers kontroll (tenk at hun er 6 uker allerede!)
Hadde time 12:00, men kom ikke inn før bortimot 12:30 fordi legen var ute og spiste lunsj....men greit nok.
Fikk veid henne, målt henne og målt hodeomkrets. Alt var tipp topp og den lille babyen min er ikke så veldig liten lenger ;-)

Hadde så en liten prat med helsesøster. Masse standard spørsmål "Ammer du? Hvor ofte? Hvordan er natta? osv". Hun spurte meg også om vi har tatt vaksine mot svineinfluensa, og jeg sa at vi er så i tvil angående vaksina. Hun kunne da fortelle meg at det overhode ikke var noe farlig å ta den....så vi får se om kanskje Sebastian skal få den da...

Så viste jeg henne navlen til lillemor for den har vi streva lenge med. Hun har nemlig viltkjøtt som stikker ut av navlen og dermed vil ikke navlen gro ordentlig. Vi hadde samme problem med storebroren også, så vi vet veldig godt hvordan vi skal få det bort. Problemet er at hos Sebastian forsvant tappen som stikker ut veldig raskt av behandlinga, men Dina Michaela sin tapp har ikke krympet engang. Helsesøster sa at det nok kommer av at Dina Michaela har så stor klump...Sebastian sin var mye mindre. Så sa hun at barnelegen skulle få se på det når jeg skulle inn til han etterpå, sånn at han kunne hjelpe meg.

Når jeg kommer inn til han knepper han opp bodyen og tar en titt, men han visste ikke hva den klumpen var. Jeg måtte forklare han at det er viltkjøtt. Jeg måtte forklare han hvordan vi behandler det, men at lapis-stiften ikke hjelper sånn som det gjorde hos Sebastian. Ikke visste han hva lapis var og han spurte hvor jeg hadde kjøpt det... (apoteket).
Så satte han seg ved pc'n og søkte på babyverden.no for å lese seg frem til hva jeg kunne gjøre med navlen. Han konkluderer med at jeg kan rense med pyrisept....ehhh....rense vekk en stor død kjøttklump??! I tillegg sier han at det ikke har noen hensikt å holde navlen tørr sånn som jeg prøver på...men det er ikke det jeg har lært tidligere i allefall....for jeg har fått råd om å prøve å få klumpen til å tørke inn...
Så jeg ble ikke så mye klokere...var ingen hjelp å få der angående navlen.

I tillegg skulle han sjekke om hoftene til lillemor er som de skal så han drev å bøyde beina hennes opp og ned, men så tok han frem en bok og begynte å lese seg frem i den. Jeg ble litt urolig da og lurte på om noe var galt, men han måtte visst lese seg frem til at ting var ok...
Ikke sjekka han muskulaturen i feks nakken hennes heller...noe de alltid gjorde hos Sebastian. Ikke sjekka han om det var skjevheter på hodet hennes....
Føler ikke han undersøkte henne noe særlig i det hele tatt egentlig...stilt meg masse spørsmål i stede for å sjekke henne selv.

Enn at det går ann?! Har hørt mange historier fra andre også angående denne helsestasjonen vi tilhører...og vi har hatt noen merkelige opplevelser der før også.
Jeg har snakket med fastlegen min om det og han sier jeg skal komme til han med ungene om det skulle være noe. Mandag skal jeg til han selv, så da skal jeg få han til å ta en titt på navlen til lillemor....kanskje han kan hjelpe :-)
Jeg er strålende fornøyd med fastlegen min...kunne ikke vært mer heldig med han, så han skal jeg tviholde på ja ;-)

Nå skal jeg se om jeg ikke får gjort litt husarbeid her jeg. Thomas er på kurs, Sebastian er i barnehagen og Dina Michaela ligger og sover i senga mi, så jeg får benytte muligheten nå ;-)

3 kommentarer:

  1. Får håpe fastlegen har noen gode råd til dere.

    SvarSlett
  2. Hurra for Norge som har sånne leger ansatt på helsestasjoner rundt omkring ! FLOTT at de kan gi gode råd til undrende mammaer !!!!!

    SvarSlett
  3. Ja, d er ganske sykt.
    Thomas klaga til Trondheim kommune, men de brydde seg ikke....

    SvarSlett