tirsdag 21. august 2012

En ny epoke...

I går kom dagen vi har ventet lenge på...Dina Michaelas veneport skulle opereres ut!! Det høres nok ikke så stort ut, men for oss var det faktisk stort. For de som ikke vet hva en veneport er, så er det en slags brikke som er operert inn under huden, med en liten slange som går inn i en blodåre. Gjennom denne veneporten har hun fått cellegiftkurene, fått påfyll av blod/blodplater osv og tatt blodprøver. Veneporten var det eneste hun hadde igjen etter kreften, bortsett fra arrene og pigmentflekker, så for oss var det stort å få den ut etter nesten to år...det var liksom et godt tegn for oss. Hun vil ha oppfølging i mange år og bli passet godt på av legene da senskader kan dukke opp, kreften kan komme tilbake og de som allerede har hatt kreft også har større risiko for å få andre krefttyper, men hos Dina Michaela er det ikke store sjanser for at det skjer :-) Uansett godt at de passer på henne. Foreløpig har hun berget ganske bra for senskader...hun har nedsatt hørsel, men det er uvist om dette skyldes cellegiften eller ikke...om tre uker får hun satt inn dren, så da er det problemet løst. Ikke sikkert at hun kan få egne barn, men det er jo aldri noen garanti uansett...og den tid den sorg...det er mange barn her i verden som trenger en mamma om hun ikke kan få egne <3 Hun har jo som sagt noen arr og pigmentflekker, jeg er litt redd for hvordan det vil bli i forhold til selvtilliten når hun blir eldre, men for henne vil det være noe hun alltid har hatt, så er ikke sikkert hun vil bry seg noe om dem. Og det ligger en historie bak dem...en historie om hvilken tøff jente hun har vært og hva hun har kjempet i mot. Etter at hun våknet fra narkosen i går var hun voldsomt sint og hun gråt i hele går ettermiddag/kveld for operasjonssåret var vondt.
Men i dag går det veldig bra og i morgen skal hun få prøve seg litt i barnehagen. Legen sa hun kunne gå i barnehagen allerede i dag, men vi syntes det var greit å holde henne hjemme da det regner veldig ute og hun må ikke bli våt oppe ved halsen. Nå føler jeg vi kan legge dette enda mer bak oss enn hva vi har kunnet gjort tidligere. På mange måter føler jeg at vi går inn i en ny epoke. Vi skal snart flytte til sørlandet å få en ny start, på et nytt sted, med blanke ark. Jeg for min del skal begynne å ta mer vare på meg selv. Jeg skal gjøre ting jeg har lyst til, sånn som å trene, være mer ute i naturen, dyrke interesser som feks dans og kunst, og være sammen med mennesker som er bra for meg. Nyte livet! Nå er det tid for at vi alle skal få være lykkelige å ha det bra, både hver for oss og sammen som en familie. Gleder meg!! Klemmer fra Natalie

11 kommentarer:

  1. Det var en glad oppdatering ! Kjempefint at denne epoken og prøvelsen er over, og at nye spennende epoker venter :-) Liker spesielt det du skrev på slutten : at du skal begynne å ta mer vare på deg selv ! Da blir du ei bedre mor, bedre kone, bedre venninne med mer energi og humør :-) Klem.

    SvarSlett
  2. Ja, nå skal livet nytes:-):-):-)
    I dag fikk vi vite at ei lita jente som ble kreftsyk omtrent samtidig med Dina som også var på samme alder ikke greide seg...blir så lei meg over at små, uskyldige, nydelige barn skal miste livet på denne måten:-( Og jeg føler meg kjempeheldig. I dag besøkte vi foreldrene til kompisen til Sebastian som ikke greide seg, så var vi bortom graven hans siden ungene hadde tegnet tegninger til han. Da vi sto der foran den hjerteformede steinen med bamse og sommerfugler på, sier Thomas "tenk..det kunne vært ungen vår"...jeg vet, vi vet hvor heldige vi har vært. Livet er så dyrebart at det gjelder å leve mens man kan...sette pris på livet og alt livet byr på:-) Nå skal vi kose oss og nyte livet...gjøre akkurat det som gjør oss lykkelige...det skal iallefall jeg gjøre<3

    SvarSlett
  3. Så godt det må være å føle seg enda mer ferdig men den perioden i livet hennes:) Skjønner at dere føler dere kjempeheldig som har jenta deres hos dere <3 Jeg føler meg selv heldig som er blitt kvitt svineriet med "bare" en operasjon:) Det kunne gått så mye verre om det ikke var blitt oppdaget. Håper dere får mange fine år med barna deres, og nyt hver dag :-) <3

    SvarSlett
  4. Tusen takk for koselig hilsen Marte:-) Ja, man får satt ting i annet perspektiv når man får en sånn beskjed som vi og dere har opplevd å få. Man setter mer pris på de små tingene og er takknemlig:-) Ønsker deg også alt godt fremover<3

    SvarSlett
  5. Det er virkelig sant :-) Det er godt å sette pris på de små tingene :) Jeg setter SÅ pris på att jeg klarer å være litt i barnehagen om dagene nå :-) Tusen takk <3

    SvarSlett
  6. sv - Tusen takk for det :-) Oi, har du det? Det er ganske sjelden så jeg har aldri møtt noen med SLE. Bor hun langt unna, hvis jeg kan spørre om det? Ja , det er ikke noe særlig :-( Men det finnes jo heldigvis mange medisiner så man kan leve ett bedre liv iallefall :) Ja, det føles godt. Blir så glad hver gang jeg drar på sjekk og får høre att nyrene er helt fine! Godt det er bedre med Dina også :-)

    Jeg har bare en kattunge nå, Minnie, var veldig allergisk mot høy til marsvina så de fikk seg ett godt nytt hjem, og Suki (kattemora) ble påkjørt og døde :( Men får en liten hund om en uke så da blir vi 3 stykker boende i leiligheta:-)

    Tusen takk, elsker å sy! Er så glad jeg har funnet "min ting" som jeg kan drive med :-)

    SvarSlett
  7. Søsteren min bor i Klæbu :-) Hun er mye eldre enn meg da...16 år eldre, så hun har levd med sykdommen i nesten 40 vettu :-) Hun deler gjerne erfaringer og slikt, er veldig åpen, så om du er på facebook må du bare skrive til henne...om du har lyst til å snakke med noen som vet hvordan sykdommen er å leve med...hun heter Anne-Lill Engen...må bare legge til meg også om du vil ;-)

    Synd med marsvina da, men det blir koselig med hund da :-) Hva slags rase?

    Heldig du er som kan å sy...prøvde meg litt jeg også for jeg har egen symaskin, men jeg fikset det ikke, så jeg ble bare sint, hehehe :-p Morsomt med hjemmelaga som ingen andre har maken til da :-)

    SvarSlett
  8. Okei, så bra, legger til deg jeg og sender henne en melding eller noe etterhvert :-)

    Liten shih tzu mix <3

    :) Hehehe, ser det for meg :p Ei venninne av meg synes jeg var så flink og ville prøve selv også, hun ble også veldig sint på stoffet, nålene og alt mulig, heheh:P Ja , det er veldig moro :) Alltid like moro å merke att noen i barnehagen har på ting jeg har lagd :-D Står "Made by Marti" på egen lapp :)

    SvarSlett
  9. Oi, skjønner det må være moro å se det ja :-)

    Åh, det er nydelig hund ja <3 Det blir koooos!!

    Jeg nevnte for søsteren min at du kanskje ville ta kontakt og det var selvfølgelig helt greit ;-)

    Ha en kjempefin kveld :-)

    SvarSlett
  10. Du skriver så vakkert, og så sterke innlegg.... Brakte fram noen tårer dette..

    SvarSlett