torsdag 4. oktober 2012

Mitt dyreliv..

Satt og ryddet i en skuffe i sted på leting etter noe...og da begynte jeg å se på bilder av dyr jeg har hatt opp i gjennom årene...tenkte jeg kunne blogge noen...
Bildene har litt dårlig kvalitet ettersom jeg ikke har scanner og derfor tar bilder av bilder...og dette var bare noe jeg gjorde i full fart ;-)
Jeg og mine søsken er født og oppvokst på en bondegård, så masse dyreliv har det alltid vært rundt oss, men jeg ser det egentlig ikke er så altfor mange dyr jeg har bilder av.
Det aller første dyret jeg kan minnes er en hund som het Lissy. Grunnen til at jeg husker henne er at jeg oppfattet henne som litt skummel...jeg husker jeg gjemte meg under stuebordet for at hun ikke skulle ta meg, men hun kom seg jo selvfølgelig under bordet hun også, hehe :-p Hun gjorde meg aldri noe, tror jeg, men jeg har hørt at hun ble sjalu da jeg kom til verden.

Katter var det alltid mange av på gården. Kjekt å ha på en gård for å holde fjøs og hus musefritt ;-)
Som barn var jeg hjertesyk og jeg sov mye på sofaen, da var kattene gode å ha :-)



Vi hadde også blandt annet fisker, hamster og ulike fugler på gården, men har ikke bilder.

Hjemme hos min bror hadde jeg en kanin som het Sprett, men den så jeg ikke så altfor ofte da og han var ikke spesielt tam.

Etter at jeg flyttet til Sigrid og de hadde vi Trulte, en chinchilla. Fasinerende og morsomt dyr!

Så hadde vi hunden Tex. Han var en stor og voldsom hund, blanding av Rotweiler, Napoleon Mastiff og Pyrineer...så han var ekstremt vanskelig å håndtere og dressere. Nydelig!! Men til vårt og hans eget beste ble han omplassert til noen som kunne gi han et bedre hjem. Det var ikke noe vondt i han, men han egnet seg ikke i et hus med så små barn som Mats og Linda var på den tiden.  På bildet her er han fremdeles valp.

Da jeg i et år hadde utplassering en gang i uka på Tropehagen zoo fikk jeg maset meg til en dvergvedder. Ei søt, lita jente som het Nusse. Hun var jeg veldig glad i! En morgen bråvåknet jeg og tenkte "Nusse!"...jeg løp bort til buret og der lå hun død...merkelig at jeg bare følte på meg at noe var galt.
Jeg hadde også to sebrafinker og to undulater, men har litt mangel på bilder her. Fisker hadde jeg også.



Så ble det katt igjen og han fikk navnet Ari. Han var alt annet enn kosete! Som kattunge var han bare leken, men som voksen ble han agressiv! Det synes ikke på bildet, men han var ekstremt stor og han hadde litt gaupeformete ører. Han var så agressiv at Mats lå med balltre i sengen og naboene gikk i stor bue rundt huset vårt i tilfelle han skulle hoppe frem. Han var vanvittig fin og jeg var uansett glad i han!!! Her får han litt tvangskos, hehe.
Så flyttet jeg hjemmefra og da kjøpte jeg meg min aller første rotte. En hetterotte som het Sissi. De som ikke tror rotter er intelligente dyr, skulle truffet henne!! Hun var helt fantastisk og det absolutt beste dyret jeg noengang har hatt....for en personlighet! Hun ble gammel og syk, så en dag måtte jeg ta den lange turen til veterinær og la henne slippe mer.

Før Sissi døde ble hun mamma til et kull. Jeg beholdt hennes datter Selena


Jeg hadde også skaffet meg to jenter som fikk navnene Inka og Maya (dette er fordi jeg alltid har vært utrolig fasinert av de gamle indianerne...de fikk navn etter to stammer)


Da jeg jobbet et år i dyrebutikk lånte jeg med meg en gutt hjem, så da fikk de kull

Jeg tok med meg rottene og flyttet sammen med Thomas i trondheim. Da hadde jeg allerede plassert en chinchilla hos han som het Chino

Så hadde jeg med meg en kanin som het Moppen. Kaninen var egentlig ikke helt frisk. Det var noe galt med han helt fra fødselen av, så jeg tok han til meg i et forsøk på å hjelpe han...siden han egentlig skulle avlives. Til slutt måtte vi likevel la han slippe mer.

I bursdagsgave et år fikk jeg lille Sahara av Thomas, en kjæreste til lille Chino

De fikk to kull sammen (to barn pr kull)

Vi valgte å omplassere chinchillaene til ei som bodde på landet og hadde stor inngjerding med mange forskjellige dyr. Der hadde dyrene kjempestor plass og kunne gå ut og inn som de ville i et hønsehus. De hadde varmelamper og alt. Kjempefint! Chinchilla er morsomme og nydelige dyr (og for en fantastisk god pels å kose med!), men jeg føler ikke de skal være burdyr...hos oss hadde de høyt bur med klatremuligheter og de løp fritt i huset også, men det føltes likevel ikke riktig...chinchilla skal leve fritt, føler jeg da..

Thomas hadde katten Simba fra før

Og vi skaffet han Zelda som venn

Zelda fikk et kull før vi steriliserte henne (Simba var ikke pappaen altså...han er kastrert)
To skjønne gutter som het Martin og Ozzy...de fikk nye, gode hjem :-)

En katt trakk seg til oss og det endte med at vi fikk henne. Hun het Bom og var allerede drektig da vi fikk henne. Hun fikk tre nydelige nøster. Desverre ble hun påkjørt og døde. Så kattungene måtte få flaske. Heldigvis greide de seg fint alle sammen og fikk seg nye, gode hjem.


Som dere nok alle vet, så hadde vi jo Frida. Hun hadde medfødt hjertefeil og ble heller ikke så gammel, men hun var utrolig herlig og borret seg langt inn i hjertene våre den korte tiden vi fikk ha henne

Vi hadde to akvarium før vi flyttet, men fiskene ville ikke tålt den lange flyttingen, så vi omplasserte de i andre, gode hjem. Så får vi heller skaffe nye etterhvert :-)

Nå har vi i tilegg til Simba og Zelda undulaten Charlie....og akkurat nå holder i grunnen det :-) Man skal jo ha tid til å ta vare på dem også! Blir enklere når barna blir eldre og kan bidra mer ;-) Jeg tror det er fint og sunt for barn å vokse opp med dyr, de lærer seg å ta ansvar og å vise omsorg.

Jeg har alltid hatt dyr rundt meg og kan ikke tenke meg å være uten. De gir meg så mye glede og jeg elsker å ta meg av dem. Ved siden av å ha egne dyr, har jeg passet mange dyr, og jobbet med dyr :-) Noe av det verste jeg ser er dyr som lider!







Det finnes imidlertid et dyr jeg er redd...og det er faktisk ku, hehe :-p Du ser ikke meg inne hos kyr...vet ikke hvorfor :-p

Ha en fortsatt fin torsdag!! Vi har vært på mer tilvenning i barnehagen i dag og det går helt supert!! Flott barnehage!! Kjempefint med sånn uteavdeling som Sebastian går på...de har det så koselig med hytte (med vedovn og greier) oppe i skogen...gapahuk og sånt. Helt topp! Ungene trives :-)








2 kommentarer:

  1. Ja, du og disse dyrene, hehe....Kan ikke se for meg at du IKKE har dyr, nei :-) Morsomt med gamle bilder ! Blir spennende å se hvilke dyr du skaffer deg etterhvert. Ps.kjempefint at ungene trives og jeg skal prøve å ordne med Skype i helga nå, slik at jeg kan prate med dem og få høre hva de har å fortelle ! Hils...

    SvarSlett
  2. De har nok litt å fortelle:-) Så det blir morsomt! Må bare bli flinkere til å logge oss på vi;-) Bæbæ klager på at vi aldri er pålogget:-P

    SvarSlett