fredag 6. desember 2013

Noen juletanker og oppfordringer


Jeg sitter her i julestemning og koser meg mens jeg skriver dette innlegget...jeg har en adventsstake i vinduet bak meg som lyser fint, jeg har huset fullt av nisser og lys og varme farger. Jeg hører julemusikk og har enlykkelig liten gutt som koser seg med sitt på gulvet mens far kjører de andre to til skole og barnehage hvor de driver med litt av hvert av juleforberedelser og hemmeligheter.

Ikke alle har det sånn. Ikke alle får den julestemningen jeg nå har fått og la oss tenke litt på det.

Hvert år hører vi på nyhetene at vi bruker mer og mer penger på julegaver, og da særlig på barna. Denne nyheten har vi også fått servert i år. Hva lærer vi egentlig barna våre? At julen dreier seg om gaver og materielle ting? Må det koste så mye for å være bra?

Det behøver ikke koste mye for å være en bra gave...jeg hører folk klage over at de ruinerer seg på gaver, men Dina Michaela har fortalt meg hva hun ønsker seg av oss til jul og det er en kanin i et bur borte på Spar her...den koster 99,- ;-)

Hva om vi alle kutter ned utgiftene på julegavene og heller gjør noe godt for andre? Lærer barna våre om det å være medmenneske? Skape glede ved å gi også i stedet for å bare få?

Det er mange ting en kan gjøre. Det finnes ulike organisasjoner hvor man kan levere inn klær, leker, ved og julegaver. For eksempel har du Hjelp oss å hjelpe, hjelpende hender og Frelsesarmeen. Da hjelper du noen av de som ikke har råd til disse dyre julegavene det er så mye snakk om. Enkelte har ikke råd til sin egen mat engang. Og det behøver ikke å handle om latskap, jeg vet mange er dømmende der. Det er som oftest andre personlige årsaker til at økonomien har raknet. Jeg vet om ei som satt alene på julaften og varmet hendene sine over et telys, enda hun var i full jobb...så det kan være mye vi ikke vet.

Tenk deg at mens ditt barn sitter og pakker opp sin nye mobiltelefon til flere tusen kroner, så sitter det andre barn rundt omkring og ikke har juletre engang. Jeg har vært det barnet selv en gang. Mamma fortalte meg at vi dessverre ikke hadde råd til noe juletre. Klart jeg var lei meg, jeg ville jo ha juletre i julen, det hører liksom med. Jeg hadde en storesøster som kom og reddet julen i siste liten, hun kjøpte juletre og diverse. Ikke alle barn har denne søsteren... Ikke alle barn har juletre, store julegaver og masse god julemat. Mange barn rundt omkring gruer seg til julen. Noen gruer seg da det er dårlig økonomi i huset, men du har også de som gruer seg fordi de vet at det blir mye drikking. Det barnet har jeg også vært, men igjen hadde jeg søsken og klarte meg fint ved hjelp av dem. Ikke alle har eldre søsken som letter på stemningen og sørger for julekos. Vil be folk tenke seg om når det gjelder drikking i julen når det er barn i nærheten. Mannen min tar seg jo også en juleøl til maten, men det er forskjell på det og på å drikke seg full.

Så har vi de som sitter alene på julaften. Ikke har de familie å gå til og ikke har de noen som kommer til seg.
Hva med å ta kontakt med kommunen og la en få komme og feire jul med deg/dere? Det kan jo bli kjempekoselig og det kan jo faktisk bli et godt vennskap.

Tenk deg godt om nå. Kjenner du til noen som kanskje ikke har det så greit nå i julen? Kanskje kjenner du noen som nylig har mistet noen nær? Jeg kjenner selv savnet etter mamma og pappa mer i høytidene, selv om det er mange herrens år siden jeg mistet dem. Kanskje er det noen du kjenner som trenger en klem og litt oppmuntring i julen?

Det er så mye vi kan gjøre som medmennesker i disse dager, men samtidig er det ikke alltid så mye som skal til. DET burde vi fokusere på å lære barna våre om...husk at de er fremtiden...en dag er det kanskje nettopp du som sitter der alene på julaften eller ikke har penger til juleribba...

I barnehagen til Dina Michaela har de i år en omvendt julekalender. Der tar alle barna med seg hver sin fint brukt leke eller tøy som de i løpet av desember pakker inn og henger opp. Til slutt leverer de alle pakkene til en veldedig organisasjon som gir den videre til andre barn som vil ha større glede av det. Flott!

Jeg mener overhode ikke at vi ikke skal kjøpe gaver eller kose oss. Så klart barna må få gaver, og så klart man må få kose seg med god mat og sånt. Jeg bare synes folk har litt for mye fokus på shopping, baking, vasking, pynting og stress....jeg ber bare om at alle setter seg ned og tenker litt over at ikke alle har det sånn. Ikke alle føler for å pynte og ordne til jul, og ikke alle har noen å shoppe julegaver til. For noen er dette bare en veldig trist og vanskelig tid.

Kanskje har du en du kan dele det du har baket med? Kanskje er det noen du kan bringe julestemningen litt tilbake hos? Vet du kanskje av noen som ikke har helse til å ta julevasken selv?

Du har mange muligheter til å hjelpe noen, og samtidig lære barna noe fantastisk bra de kan ta med seg videre i fremtiden.

Vi sliter selv her hjemme økonomisk...jeg og Thomas har ikke kjøpt julegaver til hverandre etter at barna kom til verden. Men den dagen vi har muligheten, så vil jeg både gi støtte til organisasjonene og la noen komme og feire jul sammen med oss. Uten tvil- det vil jeg!
Jeg spurte Sebastian nylig om hva han syntes det beste med julen var. Jeg regnet med å høre "Gavene" og glad over svaret jeg fikk... "Julestjerna" :-)
Vi skal kose oss masse i julen sammen med mine svigerforeldre. Det er jo ekstra koselig med jul når man har barn i huset. Men jeg vil sende gode varme tanker til alle de som ikke får til å kose seg sånn som oss og jeg gleder meg til den dagen vi har muligheten til å hjelpe.
 

 

 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar