torsdag 22. august 2013

Mongolske flekker

Min svigermor er adoptert og vet egentlig ingenting om sin biologiske familie. Da mitt barn nr.2 kom til verden ble vi alle litt nysgjerrige da hun har noe utenlandsk utseende, sånn som litt brunere hud enn oss andre,  nesten svarte øyne og da hun kom til verden var håret også helt svart. Og det er liksom noe med utseende hennes som jeg ikke helt kan sette fingeren på, noe med nese og øyepartiet. I allefall sa svigermor at hun av ren nysgjerrighet ville undersøke ting å se om hun kunne finne ut om det kanskje kunne være noen utenlandske gener et sted (Sebastian er mest lik min side, så han ser 100% norsk ut).
Så kom Magnus (den store) til verden nå 1.juli og han har faktisk to mongolske flekker (fødselsmerker). Vi hadde aldri hørt om det før og når vi har fortalt folk om det, så vet de ikke hva det er...så derfor tenkte jeg at jeg ville legge ut bilder av flekkene...det skader ikke å spre litt kunnskap... Den ene er like under kneet og den andre har han på siden av rumpen. De ser ut som blåflekker.


 


De passet på å skrive det i journalen hans da han kom til verden, sånn at vi ikke skal bli beskyldt for noe mishandling.
Leste om et barn som ble hentet av barnevernet pga bekymringsmeldinger...så var det mongolske flekker...jeg leste også på nettet en lege som skrev at det er veldig mye helsepersonell her i Norge som ikke vet hva mongolske flekker er og det blir ofte feilvurdert som mishandling. Det er skremmende, så selv om det står i hans journal, så blir det jo så man tenker noen tanker om saken...
90 % av asiatiske barn har mongolske flekker, men det forekommer også blant afrikanske barn.
I allefall er vi jo alle blitt enda mer nysgjerrig på hva slags gener våre barn bærer på, så nå har min svigermor satt i gang for å finne det ut, det blir spennende å se om hun finner ut noe. Om hennes foreldre lever, må de godkjenne at hun får informasjonen hun søker, så håper de gjør det. Hun går bare å venter på å få høre noe nå.

3 kommentarer:

  1. Morsomt å lese om disse mongolske flekkene.. Min eldste har også sånn akkurat ved korsryggen :) Ser ut som en flaggermus.. Så disse kjenner jeg godt til. Spennende å høre om barna har gener fra Asia da :)
    Stor klem
    Elin

    SvarSlett
  2. Så koselig å få hilsen fra deg :-)
    Han har det ja, morsomt :-) Jeg hadde aldri hørt om det før Magnus kom til verden :-)
    Ja, nå går vi bare å venter på å få vite noe om disse genene ;-)
    Fortsatt god helg til dere <3
    Stor klem fra meg :-)

    SvarSlett
  3. Jeg er veldig spent på om Inger får svar på dette ! :-)

    SvarSlett