søndag 14. februar 2010

Morsdag og valentinsdag :-)

Jeg starta dagen klokken 7 i dag. Da var det to unger som var klare får å ta fatt på dagen. Thomas var på klassefest i går, lå derfor lenge og var ganske redusert først på dagen.
Jeg vekket han i ett-tiden med et valentinskort fra meg....frokost på sengen fant jeg ut at bare var å kutte ut. Men jeg og Sebastian lekte med leire og da lagde jeg et hjerte til Thomas.


Ellers gjør vi ikke mye mer utav dagen. Thomas og jeg tenkte egentlig å ut og spise alene eller gå på kino...for vi kan ikke huske sist vi hadde litt alenetid, men vi har litt problemer med å få barnepass for tiden....
Thomas skulle på butikken og kjøpe melk og brød i sted. Da kom han faktisk hjem med blomster til meg, det var koselig da :-))


Min egen mamma døde for 14 år siden, men jeg husker henne veldig, veldig godt!
Hun lærte meg og mine søsken mange gode ting. Hun hadde sine problemer....men ingen foreldre er perfekte og hun var egentlig en utrolig god og snill person!
Er ikke alltid like lett å være mamma heller. Tenker blandt annet på alle årene hun kjempet hardt for å få meg hjerteoperert....i 10 år var hun skråsikker på at jeg var hjertesyk, men ble ikke trodd. Jeg var ekstremt mye syk og hadde veldig vondt! Da jeg endelig ble undersøkt ordentlig ble det fart på sakene...da sa hun til meg at det var som å få 20 kg løftet bort fra skuldrene.
I tillegg har min eldste søster revmatisme....og det var sikkert heller ikke helt enkelt for mamma. Jeg har jo selv to barn og vet hvor vondt det er å se at ens egen lille engel er syk....da kan man tenke seg å ha barn som er konstant syke....
Mamma bodde i tilegg langt vekk fra sin egen familie, og i 1991 mistet hun mannen sin....håper på at hun har det fint der hun er nå :-) Jeg savner henne!

Mamma var veldig flink til å lage mat....jeg savner hennes gode komper! Og hun var kjempeflink til å sy! Hun var også flink til å skrive dikt.
Hun var ekstremt gjestfri og glad i mennesker. Passet stadig nabobarna og strålte når hun hadde mange barn rundt seg! Var et omsorgsmenneske.
Jeg husker en gang en nabogutt på Oppdal ble mobbet av andre nabobarn pga hudfargen. Da gikk mamma ut og spurte barna:
"Hva driver mødrene deres med nå?" "De soler seg" svarte barna.
Mamma spurte videre "Ja, og hvorfor soler de seg?" "Jo, for å bli brune" svarte de.
"Hm...ja...da er han bra heldig denne gutten her...han behøver ikke sole seg han for han er brun og fin hele året han ;-)"
Hun lærte meg mye som jeg alltid vil ha med meg i livet og som jeg vil lære videre til mine barn.

Etter at mamma døde fikk min yngste søster Fotoblikk foreldrerett for meg, så hun er også som en mor for meg. Jeg vil derfor benytte morsdagen til å fortelle henne hvor glad jeg er i henne og hvor høyt jeg setter pris på alt hun har gjort for meg! Hun er en veldig god mor for sine to barn, men hun har også vært en veldig god morsfigur for meg i mange år nå :-) Tusen takk Sigrid :-)

5 kommentarer:

  1. Godt at du har gode minner om mamma. Du var minstejenta og husker nok ting mye mer rosenrødt enn vi tre andre gjorde. Men det er greit. Ta vare på det som er godt du, og la det andre fly med vinden...

    SvarSlett
  2. Åhhhh, tusen takk Natalie....nå ble jeg rørt ! Det er sånne ting som dette, som gjør hele mammajobben verdt det :-) Og både jeg og Torkild setter stor pris på deg, OG er veldig glad for at du fikk bo hos oss ! Du ER og blir nok ei veldig god mamma i årene fremover, heldige Sebastian og Dina Michaela !

    SvarSlett
  3. Jeg husker veldig godt de mindre koselige tingene ved mamma også, men den EGENTLIGE henne var BARE god og snill....det var alkoholen som ikke var det. Og hun var veldig glad i og stolt av sine barn, selv om hun ikke alltid akkurat viste det. Så jeg beholder de gode følelsene jeg har for henne og lar det andre fly med vinden ja ;-) Det fortjener hun!
    Det siste halvåret hun levde var helt fantastisk...da var hun seg selv og hun var mye mer lykkelig...det var jeg også :-))
    Hun fortalte meg om sine fremtidsplaner...og alt skulle bli så bra for både meg og henne, og resten av familien :-) Desverre rakk hun ikke gjøre så mye med det...

    Håper jeg er en god mamma...det er ikke lett, men jeg skal iallefall fortsette så godt jeg kan :-)
    Dere har alle lært meg mye jeg kan viderebringe til mine barn :-))

    SvarSlett
  4. En grunn til at jeg kanskje ser litt mer positivt på det med mamma kan jo være at hun bad meg om tilgivelse for alt...jeg var bare 10 år gammel da hun satt og gråt til meg mens hun beklaget så mye for alt...og hun sa hun ønsket å være en bedre mamma, men det at det var veldig vanskelig for henne. Det var sikkert tøft for henne å komme med disse innrømmelsene for meg. Hun gjorde vel aldri noe sånt til dere? Jeg vet hun planla å "ordne opp" med dere tre eldste også for hun hadde veldig dårlig samvittighet, men hun rakk det ikke...

    SvarSlett
  5. Nei, det gjorde hun nok ikke til meg iallefall. Det ville vært godt om hun hadde gjort det, for da ville iallefall jeg sluppet unna med mye vonde følelser og dårlig samvittighet for at jeg ikke kunne hjelpe henne. Prøvde å få henne til å være lykkelig, særlig etter pappa døde...men fikk ikke akkurat respons for det. Har nok aldri følt at hun var stolt av meg eller glad i meg, men jeg vil si : at hun var et flott menneske innerst inne....bare at kong-alkohol tok livet av det. Vi lærte iallefall at vi ikke skal bli alkoholisert. Ta vare på de fine minnene du, Natalie....det fortjener du virkelig :-)

    SvarSlett