mandag 23. juli 2012

Hjemme igjen :-)

Etter en ukes ferie og myyye bilkjøring er vi hjemme på Støren igjen. Har hatt en kjempefin tur og var heldig med været! Vår første stopp var i Ålesund hvor vi overnattet en natt. Da lå vi i telt på en liten campingplass. Frida var også med på ferien og du store min så mye oppmerksomhet man får når man har med en gris på ferietur! Folk kommer bortover hele tiden og vil hilse på. Turister stoppet opp og tok bilder til og med! Morsomt i starten, men etterhvert blir det bare slitsomt :-p Hun var helt utrolig snill å ha med på tur, null problem! Ungene var også veldig tålmodige, så det gikk greit med all kjøringa. Vi la oss i soveposene veldig tidlig, så vi startet neste etappe allerede i 3-4 tiden på natten. Neste stopp var Bergen. En venn av oss var innlagt på Haukeland sykehus, så vi besøkte han da vi kom dit. Vi fant en koselig campinghytte for natten, så tok vi ferge ut for å besøke min bror på Austevoll. Første gang vi møttes på 3 år, så det var veldig fint å se hvordan de har fått det der. Som dere ser her likte Dina Michaela pizzaen hans veldig godt:
Neste morgen var vi og tok Fløybanen. Thomas (og ungene) hadde aldri vært i Bergen før, så da måtte de jo ha med seg den!
Vi tenkte oss innom akvariet etterpå, men tiden strakk ikke helt til...langt å kjøre! Sent på kvelden ankom vi Vennesla, like utenfor Kristiansand, hvor mamma kom fra. Noen slektninger av oss var så greie å låne oss huset sitt da de selv skulle på ferie. Igjen- Tusen takk for det! Helt topp! Neste morgen dro vi til dyreparken. Ved inngangen fikk vi beskjed om at Kaptein Sabeltann og mannskapet var på vei, så vi skyntet oss til Abra havn. Det var stas for ungene da de så skuta runde svingen! Sebastian vinket fra begynnelse til slutt med et stort glis og Dina Michaela var dypt såret da det var over, hun ville bare være hos Kaptein Sabeltann. Det var også stort å besøke Kardemomme By da Kardemomme By har vært et tema i barnehagen. De hilste på Barbereren, tante Sofia gikk forbi og Politimester Bastian tok seg tid til bilder med Sebastian og Dina Michaela.
Neste dag besøkte vi søskenbarnet mitt Siren og barna i campingvogna. Har mye slekt på sørlandet, men kunne jo ikke treffe alle denne gang. Koselig å treffe noen nå, så får vi prioritere andre neste gang :-) På kvelden dro vi på Kaptein Sabeltann "Havets hemmelighet". Ungene skulle få seg kostymer av oss. Sebastian hadde bestemt seg for Langemann og Dina Michaela ville være Kaptein Sabeltann. Men inne i butikken ombestemte de seg...Sebastian ble Pinky og Dina Michaela ble Sunniva.
Før forestillingen var vi på sjørøvergrilling i Abra Havn. Der fikk vi grillmat servert i en skattekiste. Vi fikk alle sorte skaut, ungene fikk gullringer til et øre og svart lapp til øye.
Vi voksne fikk kake med bær til dessert og ungene fikk kaptein Sabeltann is med fløyte. Med oss til forestillingen fikk vi godtepose. Showet var kanonbra! Mange flinke, kjente skuespillere, bra spesialeffekter og en spennende stemning. Vi satt helt ytterst ved den ene trappoppgangen, der løp skuespillerne opp og ned flere ganger, til og med Kaptein Sabeltann selv sto rett ved Sebastian i trappen og så rett inn i kamera da jeg tok bilde. Det må nok opp på barnerommene! Vi var veldig heldig med plassene! Sebastian begynte å gråte av redsel da Grusomme Gabriel kom. Han ble veldig redd da! Men Dina Michaela var kun veldig fasinert av Kaptein Sabeltann. Det var fantastisk moro for oss voksen også, vi er jo vokst opp med Kaptein Sabeltann. Husker selv da jeg var i 8-9 års alderen og satt på dissa ute i tunet vår og sang "Hiv O Hoi" :-) Vi kom hjem til huset rundt halv to på natten og ungene sovnet straks. Neste dag kom et annet søskenbarn av meg og banket på døren. Han spurte om vi ikke ville være med til dyreparken....Åh, det var så koselig at han kom og spurte! Men vi hadde jo alt vært der to ganger og var dermed ganske ruinert allerede :-p Så ble vi med en venn av Thomas ut og spiste middag. På kvelden pakket jeg sammen tingene våre for neste morgen skulle vi dra videre. Før vi reiste fra sør-landet var vi på campingplassen til enda et søskenbarn av meg og besøkte han og familien hans, utrolig hyggelig! Vi føler oss så velkomne og hjemme på sør-landet! Vi stortrives der! Vi har vært mye fram og tilbake angående om vi skal flytte nedover og etter å ha vært der igjen nå, så er fristelsen enda større. Det står folk klare der nede for å ta i mot oss og hjelpe oss når det gjelder både jobber og sted å bo. Nå driver jo vi på med den butikken vår, men den kan vi jo også starte hvor som helst. Vi er litt i tenkeboksen for tiden, men må eventuelt bestemme oss veldig raskt ettersom Sebastian begynner på skole om et år. Det er pga barna at vi ikke tar denne avgjørelsen lett. Hadde det bare vært meg og Thomas, så hadde vi flyttet i går :-) Spørs om det blir med tanken :-) Takk for en flott tur

3 kommentarer:

  1. Ser ut til at dere har hatt en topp ferie ! Og ungene var jo helt nydelige :-) Kanskje jeg skal ta meg en tur til dyreparken engang i fremtiden ? Har ikke vært der siden den sommeren jeg fylte 15 år....regner med at jeg ville fått fine bilder av flotte dyr iallefall :-)

    SvarSlett
  2. Som jeg unner dere denne ferien <3
    Og jeg tror jeg har sett på bildet av Sunniva og Pinky hundre ganger nå. De er virkelig skjønne. Fineste ungene i verden!

    Jeg har vel ikke vært i dyreparken siden jeg var bittelita jeg. Ja, det er vel snart 40 år siden jeg var der. Kanskje på tide med en tur igjen ja...hehe...

    SvarSlett
  3. Ja, dere må virkelig besøke parken...den er sykt stor nå! De utvider hvert år, så dere vil ikke kunne kjenne dere igjen...den er bare helt utrolig!!! Virkelig verdt pengene, men man bør ha to dager der. Nå har dere jo gratis opphold fremover, så det er bare å ta turen ;-) MYE fint å ta bilder av der ja, Sigrid...både dyr og andre ting :-) Du får komme veldig tett på noen av dyrene også...noen av apene får du blandt annet gå inn til...så de løper fritt rundt deg :-) Sjiraffene kan du gå inn i stallen til, om de ikke er ute...da kan du strekke deg opp og klappe dem om du tør...:-) Badeland har de også i parken nå...vet ikke om de hadde det før? Så har de jo kaptein sabeltann verdenen da... og MYE mer :-)
    Har bestilt en liten forstørrelse av Pinky og Sunniva nå ;-) De var stolte der!! :-)

    SvarSlett