torsdag 18. juli 2013

Litt av hvert siden sist...

Nå er det over to uker siden jeg skrev sist, så det er tid for å oppdatere litt...
Lille (store) Magnus var to uker nå på mandag. Han er helt fantastisk og jeg nyter virkelig babytiden med han for jeg innser at den tiden flyr! Vi er kjempeheldige for han sover hele natten. Han smiler mye til å være så liten. Han er et matvrak og han la på seg over 400 gram de første 6 dagene hjemme. Litt gråt er det jo, men vi har sluppet unna kolikk og den slags, så alt er helt topp.
Vi var på sykehuset i går for ny hørselstest da det ikke gikk i gjennom på ene øret etter fødselen, det gikk fortsatt ikke i gjennom på høyre øret, så vi skal tilbake innen en måned.

Jeg selv har også kommet meg helt fint igjen etter fødselen. Skal innrømme at jeg har hatt veldig mye vondt, både i magen, bekkenet og stingene, men nå er alt tilbake til det normale...må bare stramme opp magen en del, hehe :-p Sebastian spurte meg en dag: "Mamma, har du enda en baby i magen" :-p  Magnus var verdt hver og en smerte, men jeg er glad jeg kan legge det bak meg nå ja :-)

Sebastian og Dina Michaela har sommerferie og koser seg med det.
Mine svigerforeldre kom til Sørlandet på lørdag og reiser igjen i overmorgen. De bor i et hus de leier og de to eldste barna har overnattet hos dem to netter.
Vi har hatt det veldig fint med dem. Vi har tatt sightseeing- toget nede i byen og vi har vært på Bystranda.

 Vi gikk en liten tur på Odderøya og i dag har vi koset oss hjemme hos oss med taco og i går var vi på Kaptein Sabeltann forestilling.

Forestillingen har vi gledet oss lenge til, vi voksne like mye som barna!
Jeg har skrevet litt om det før, men Kaptein Sabeltann har betydd voldsomt mye for barna, ikke minst for Dina Michaela.
Jeg har derfor lenge prøvd å få oppfylt en drøm for dem, noe jeg synes de fortjener... nemlig å møte Kaptein Sabeltann. Kreftforeningen arrangerte visst møter med Sabeltann da Dina Michaela var syk, men på den tiden bodde vi mer eller mindre på sykehuset i Trondheim og hun hadde i tillegg ikke immunforsvar til å dra noen steder. Jeg har hatt så lyst til å glede dem med denne overraskelsen som ville gitt dem et godt minne for livet. Jeg skrev først mail til et management som Terje Formoe sto på lista hos. De hadde ikke noe med Sabeltann å gjøre, men de videresendte mailen til Terje Formoe selv. Jeg hørte aldri noe fra han. Så skrev jeg inn til Gladmeldingen i Se og hør. De ville trykke sykdomshistorien til Dina Michaela, noe jeg synes er veldig fint for det kan gi andre i vår situasjon håp ved å lese hvilken lykkelig slutt historien vår fikk. Men de greide ikke ordne noe møte med Sabeltann, blant annet gikk reporteren ut i ferie. Men reporteren tipset meg om å snakke med noen i dyreparken, så jeg tok kontakt med de. To forskjellige damer var jeg i kontakt med, men de kunne ikke ordne noe møte de heller...de skulle i stedet sende en signert plakat til ungene. Det er veldig koselig gjort av dem.


Så jeg har ikke lyktes i å oppfylle mine barns drøm enda, men ingen kan si at jeg ikke har prøvd. Jeg gir heller ikke helt opp for jeg vet hvor mye det ville betydd, spesielt for Dina Michaela. I fjor sommer da vi var i dyreparken, kom Den sorte dame seilende inn til land, Kaptein Sabeltann og mannskapet sang ett par sanger, så forsvant de inn i skattekammeret. Dina Michaela var helt knust resten av den dagen for hun ville bare så inderlig til Kaptein Sabeltann. Vi prøvde få henne på andre tanker, men jenta hadde skikkelig kjærlighetssorg og satte seg flere ganger rett ned i gatene og gråt.
Vi kjøpte cd på vei hjem den dagen og den har vært veldig flittig spilt i bilen. Hadde det vært opp til henne hadde hun også sett filmene hver dag. Vi var på forestilling også i fjor, hun var helt bergtatt.
Hun har i hele vinter gledet seg til sommeren for da skulle hun se Kaptein Sabeltann igjen, sitte på fanget hans, kysse han og hun har snakket om at han er såååå søøøøt. Han er i følge henne kjæresten hennes. Planen var å kjøpe årskort i dyreparken til hele familien sånn at vi kunne dra dit mye i sommer, men pengene har ikke helt strukket til ettersom jeg startet egen bedrift på nyåret, noe som alltid er vanskelig økonomisk i starten. Så vi har ikke fått vært i parken enda i år. Men i går fikk vi endelig vært på forestillingen, Grusomme Gabriels skatt. Spenningen var på forhånd høy!

Da vi kunne skimte at Den sorte dame kom mot land, klappet Dina Michaela og hadde store glade øyne. Endelig fikk hun se kjæresten sin igjen, hehe :-)
Hun klappet flere ganger og hun vinket til han. Hun så litt deprimert ut da han ikke vinket tilbake, men hun sa ingenting. Sebastian syntes også det var veldig stas å se sin stilige helt Langemann igjen. Sebastian er selv ganske god på å spille Langemannrollen :-) Både de og vi voksne storkoste oss.
Magnus var også med på forestillingen. Han var i bæresele på magen min og sov seg gjennom forestillingen, til tross for høy musikk og kraftige smell. Det gikk helt suverent og over all forventning!

Forestillingen var rett og slett knallbra! Kunne fint sett den igjen allerede i dag altså, virkelig kjempebra!! De er så dyktige, både de på og bak scenen. Effektene var imponerende og skuespillerne både flinke og morsomme. Kyrre er virkelig en flott Kaptein Sabeltann og Håvard Bakke er som skapt for rollen som Langemann, så jeg håper å se dem neste år også. Kjempeglad for at Benjamin er samme skuespiller som før, de som spilte Pinky og Sunniva var flinke og alle de andre helt topp. Skalken lo vi godt av! Ingenting negativt å si! Vi gleder oss allerede til neste års forestilling og jeg har en følelse av at mine svigerforeldre blir med neste sommer også for de koste seg tydelig.
Anbefaler alle å få med seg en Kaptein Sabeltann forestilling :-)

I dag laget jeg skattejakt for barna. Jeg hadde gravd ned diamanter (som egentlig er dekor kjøpt på Nille), så hadde jeg laget skattekart. Det var en ivrig Kaptein Sabeltann og Langemann som lette og gravde etter skatten rundt huset her :-)


Så fortsatte de selv leken etterpå og Sebastian tegnet nye skattekart :-)

I morgen skal vi kose oss med mine svigerforeldre før de reiser lørdag morgen.
Lørdag morgen kommer min familie hit og det gledes veldig til å se dem igjen også!! Det blir kooooselig!! :-) Søndag skal vi ha et aldri så lite slektstreff også. Jeg tenkte bare jeg ville samle litt slekt i forbindelse med at min trønderske familie kommer på besøk, men plutselig var det over 60 mann som ville komme, hehe, så det blir gøy! :-)

Jeg har også jobbet en del med bestillinger de siste dagene. Tar gjerne i mot flere bestillinger, så det er bare å ta kontakt. Bli gjerne med i facebookgruppen til Kunststua også :-)
Nå skal jeg legge barna, så blir det å jobbe litt mer igjen :-)

Ønsker alle en finfin kveld og snart god helg :-) Til dere som har ferie, så håper jeg dere koser dere skikkelig og lader opp batteriene :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar